ADHD
In de kinderopvang heb je met verschillende kinderen te maken, de 1 is heel erg rustig en de ander wat drukker. misschien zo druk dat je zou denken dat een kind adhd heeft. maar wat is adhd precies en kun je wel zo makkelijk zeggen en denken dat een kind adhd heeft.
hierover wil ik jullie wat meer informatie geven over adhd, wat het precies is, hoe het kind zich gedraagd, en wat je tegen adhd kunt doen. ik denk dat dit heel erg belangrijk is dat mensen die met kinderen gaan werken weten wat het is en je er is wat meer in te verdiepen. mijn neefje is 4 en ze hebben dit jaar ontdekt dat hij ook adhd heeft. hij was druk op school, thuis al helemaal.
De afkorting adhd staat voor het Engelse 'attention deficit hyperactivity disorder'. In het Nederlands is dat: 'aandachtstekort- en hyperactiviteitsstoornis'. dit betekend de letterlijke vertaling van adhd.
Adhd heeft drie hoofdkenmerken:
Overmatige bewegingsdrang, Verminderd concentratievermogen, Ondoordacht handelen.
Overmatige bewegingsdrang: Altijd een gevoel van onrust, niet stil kunnen zitten, steeds moeten opstaan en rondwandelen, voortdurend friemelen met (iets in) de handen, met de voeten tikken, altijd maar doorpraten, ellenlange verhalen afsteken waarvan de luisteraar de draad kwijtraakt, gespannen zijn en blijven, moeilijk tot rust komen.
verminderd concentratievermogen: Vergeetachtigheid, moeite met details, spullen kwijtraken, afgeleid raken, van alles tegelijk doen, niet kunnen blijven luisteren. Interessante vakken op school gaan ook beter dan saaie vakken.
ondoordacht handelen: Meteen dingen doen of zeggen zonder er eerst over na te denken, voor je beurt praten, vreetbuien, gevaarlijk gedrag in het verkeer/op straat, snel relaties aangaan en weer verbreken, geld uitgeven zonder dat het nodig of verantwoord is, voordringen zonder dat je er erg in hebt: allemaal voorbeelden van impulsief gedrag.
Hoe kom je aan ADHD?
De oorzaak van adhd is nog niet helemaal bekend. Wel is duidelijk dat het te maken heeft met een stoornis in de uitwisseling van stoffen die de prikkelgeleiding in de hersenen regelen. De binnenkomende informatie wordt onvoldoende verwerkt, waardoor er geen controle meer is.
wat kun je eraan doen:
Adhd is niet te genezen, maar er bestaan medicijnen tegen en therapie. bij 80 tot 90% van de kinderen zorgen ze voor een sterke verbetering van het gedrag,
met medicatie is het kind:
-beter in staat zijn eigen gedrag in de hand te houden;
-beter in staat het schoolwerk af te maken;
-beter bereikbaar voor de opvoeders;
-beter in staat fijn-motorische taken uit te voeren (bijvoorbeeld schrijven).
bron: http://www.janssen-cilag.nl/disease/detail.jhtml?itemname=adhd_about&source=google&gclid=CKXthd3875YCFRmlugodznr2qA
In de kinderopvang heb je met verschillende kinderen te maken, de 1 is heel erg rustig en de ander wat drukker. misschien zo druk dat je zou denken dat een kind adhd heeft. maar wat is adhd precies en kun je wel zo makkelijk zeggen en denken dat een kind adhd heeft.
hierover wil ik jullie wat meer informatie geven over adhd, wat het precies is, hoe het kind zich gedraagd, en wat je tegen adhd kunt doen. ik denk dat dit heel erg belangrijk is dat mensen die met kinderen gaan werken weten wat het is en je er is wat meer in te verdiepen. mijn neefje is 4 en ze hebben dit jaar ontdekt dat hij ook adhd heeft. hij was druk op school, thuis al helemaal.
De afkorting adhd staat voor het Engelse 'attention deficit hyperactivity disorder'. In het Nederlands is dat: 'aandachtstekort- en hyperactiviteitsstoornis'. dit betekend de letterlijke vertaling van adhd.
Adhd heeft drie hoofdkenmerken:
Overmatige bewegingsdrang, Verminderd concentratievermogen, Ondoordacht handelen.
Overmatige bewegingsdrang: Altijd een gevoel van onrust, niet stil kunnen zitten, steeds moeten opstaan en rondwandelen, voortdurend friemelen met (iets in) de handen, met de voeten tikken, altijd maar doorpraten, ellenlange verhalen afsteken waarvan de luisteraar de draad kwijtraakt, gespannen zijn en blijven, moeilijk tot rust komen.
verminderd concentratievermogen: Vergeetachtigheid, moeite met details, spullen kwijtraken, afgeleid raken, van alles tegelijk doen, niet kunnen blijven luisteren. Interessante vakken op school gaan ook beter dan saaie vakken.
ondoordacht handelen: Meteen dingen doen of zeggen zonder er eerst over na te denken, voor je beurt praten, vreetbuien, gevaarlijk gedrag in het verkeer/op straat, snel relaties aangaan en weer verbreken, geld uitgeven zonder dat het nodig of verantwoord is, voordringen zonder dat je er erg in hebt: allemaal voorbeelden van impulsief gedrag.
Hoe kom je aan ADHD?
De oorzaak van adhd is nog niet helemaal bekend. Wel is duidelijk dat het te maken heeft met een stoornis in de uitwisseling van stoffen die de prikkelgeleiding in de hersenen regelen. De binnenkomende informatie wordt onvoldoende verwerkt, waardoor er geen controle meer is.
wat kun je eraan doen:
Adhd is niet te genezen, maar er bestaan medicijnen tegen en therapie. bij 80 tot 90% van de kinderen zorgen ze voor een sterke verbetering van het gedrag,
met medicatie is het kind:
-beter in staat zijn eigen gedrag in de hand te houden;
-beter in staat het schoolwerk af te maken;
-beter bereikbaar voor de opvoeders;
-beter in staat fijn-motorische taken uit te voeren (bijvoorbeeld schrijven).
bron: http://www.janssen-cilag.nl/disease/detail.jhtml?itemname=adhd_about&source=google&gclid=CKXthd3875YCFRmlugodznr2qA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten